Um dos primeiros projetos que realizei na universidade foi a construção da cadeira “Sedia 1”, do designer italiano Enzo Mari, escolhida pela proposta de simplicidade e de valorização da madeira. Na parte de corte e montagem, o trabalho foi em dupla. Com a cadeira pronta, foi exigida uma intervenção artística, pela qual fiquei responsável.
One of the first projects on my graduation was the making of the “Sedia 1” chair, by Italian designer Enzo Mari, chosen for its simplicity and the potential appreciation of wood the design can spark. Sawing and building were completed in pairs. With the chair ready, we were asked to do an artistic intervention on it, for which I was responsible.
Tomando o respeito à madeira como ponto principal, parti do princípio de que as tábuas que formam a cadeira são elementos de um ser vivo. Assim, suas partes teriam as mesmas marcações que humanos padronizaram nos corpos de outros seres vivos cultivados para seu consumo.
Taking in consideration the respect for wood as the most important feature, I’ve established that the planks that make up the chair are elements from another living being. As such, its parts are supposed to have the same standardized markings as those on other living bodies that humans cultivate for our own consumption.
O resultado é um testamento da vida presente num objeto de madeira, por isso o “vivente” (viva, em italiano) acrescido ao nome do projeto, mostrando que, mesmo com a reorganização dos seus elementos, continua sendo uma cadeira viva.
The result is a tribute to the life still present on a wooden object. That’s the reason for the added “vivente” (alive, in Italian) to the chair’s name, showing that, even with the rearranging of its composing elements, it still reminds us that it is a living chair.

“Sedia 1 vivente”
Madeira e adesivo vinílico (Wood and vinyl stickers)
85x50x57cm (34x20x23in)
2011
Acervo pessoal  (Personal archive)
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